2. nädal – ettevõttes
Teine
nädal algas minu ja Märteni jaoks vara. Liiga vara. Kumbki meist ei
olnud harjunud ärkama kuuest – aga tööle oli vaja kaheksaks
jõuda, mis tähendas, et seitsme paiku pidime juba kodust lahkuma.
Esimesel päeval ei tahtnud väga hilineda ka – seega olime 7.40
platsis nagu kaks viielist ikka.
Ettevõtte
puhketoas pakuti meile kohvi ja saime ka kapi riiete jaoks. Vähemalt
üks meist – aga ei hakka siin nimesid nimetama ega näpuga
näitama. Ühesõnaga – tööriided tuli panna ühte kappi.
Esimesel päeval määrati Märten poolakast CNC pingi operaatori
õpilaseks. Märten opereeris CNC pinki esmakordselt, kuid päeva
lõpuks hakkas asi käppa tulema. Terve päeva vältel sai
valmistatud erinevaid köögimööbli ja garderoobide detaile.
Õppimist oli palju. Mina sain ühe soomlannaga koos TV-alust tegema
hakata. Protsess oli lihtne – saepuruplaadile liimisime
tammeliistud, tammega olid vajalikud küljed ka pealistatud ja siis
liimisime spooni plaadile. Kuna liimimasin oli vanake ja ei teinud
head tööd, siis liimimisel sain esmakordselt kasutada liimimahutiga
rulli, mis tegi liimi pealekandmise ikka väga lihtsaks. Päeva teine
pool möödus neid samu detaile liimist puhastades ja ilusaks
lihvides. Tööpäevad on meil 8-16 ja minuti pealt kell neli
lahkusid kõik töötajad oma tööpostidelt.
Teisel
päeval sai Märten elektroonilistelt reguleeritavate jalgadega
töölaudu valmistada ja ustele liiste paigaldada. Mina sain
soomlanna kõrval õppida kapi jaoks detailide joonestamist ja spooni
lõigata ning märgistada. Sain proovida ühte uut masinat, millega
spooni lõigati – sellel oli kaks erinevat lõikemehhanismi,
millest üks saagis ja teine freesis. Freesimine tagas võimalikult
ilusa lõike spoonile, et kokku liimides ei jääks vahesid. Õppisin
palju uusi asju – nagu näiteks seda, et ühe mööblieseme jaoks
kasutatakase ühest puust lõigatud spoonilehti ja et nö garantiiaja
säilitatakse mööblieseme joonist koos puu tähistusega, et
vajadusel saaks uusi detaile teha samast puust.
Järgnevatel
päevadel oli Märten väliobjektidel – ehk paigaldas erinevatesse
majadesesse köögimööblit. Mulle jäi ülesandeks köögimööbli
jaoks sahtleid kokku monteerida – 50 sahtli monteerimiseks kulus
terve hommikupoolik.
Mina sain nädala teises pooles spoonimise
protsessi algusest lõpuni selgeks – st alates jooniste lugemisest,
materjali arvestamisest, spooni valimisest, mõõtu lõikamisest,
kokku õmblemisest kuni liimimiseni ja lõpliku lihvimiseni välja.
Soomlanna oli väga hea õpetaja ja neljapäeval õmblesin
iseseisvalt spooni kokku ja reedel juba liimisin ka täitsa üksi.
Päris uhke tunne oli!
Reede
õhtul tabas Islandit suur lumetorm, mille tõttu suleti liikluseks
enamus Reykjavikist välja viivad teed. Seetõttu luhtus ka meie
plaan terve nädalavahetus ringi sõita ja saart avastada. Laupäeva
veetsin kohalikus ujulas ja õhtupooliku käisime Perlanis – mis on
põhimõtteliselt nagu AHHAA Tartus. Seal oli Islandi tekkimise,
floora ja fauna kohta põhjalik ülevaade nind väga suur
planetaarium, kus näidati filmi virmaliste tekkepõhjuste kohta ja
tutvustati Islandit ennast.
Lisaks
sai külastada -15 kraadist jääkoobast – muidugi kunstlikult
tekitatud, kuid põnev kogemus ikka. Perlani katuselt oli ka linnale
ja Esja mäele ilus vaade.
Pühapäeva
hommikul oli ilm veidi paranenud ja sättisime end rendiautoga Golden
Circle't avastama. Esimese peatuse tegime loomulikult tanklas, kus
pidime kõige pealt ennustama palju auto kütet võtab, kui suur on
paak ja siis arvutama, et mis summa eest meil Islandi kroonides kütust
paaki mahub. Sest kõige pealt tuleb valida palju kütust sa tahad ja
siis alles saab tankima hakata. Autoks oli meil leeduka käest renditud ilmselt 2000. alguse-keskpaiga neliveoline Honda CRV, mille läbisõit oli 187000 (khmm-khmm). Saime selle 3
korda odavamalt kui kuskilt rendifirmast oleks võtnud.
Linnast
välja sõites selgus, et teeolud olid endiselt väga talviselt
kehvad. Kuskil iga 5-10 kilomeetri tagant oli mõni auto teelt välja
sõitnud – osad autod olid ka juba mitu päeva kraavis olnud ja
ilmselgelt tormi ajal hüljatud. Sõitsime ettevaatlikult 40-50-ga ja
püüdsime teel püsida.
Külastasime
kõige pealt Thingvellir'i rahvusparki, kus kaks kontinenti oma vahel
kohtuvad – Põhja-Ameerika ja Euraasia. Kahe mandri vahel oli
ehitatud turistidele tee, mida mööda sai jalutada.
Järgmisena otsisime üles kuulsa geisri, mis iga mõne minuti tagant purskab. Tee geisrini oli nii tuuline, et tahtis meid kaasa viia – tagasiteel jällegi null tuult ja päike. Island ikka üllatab oma minutitega muutuva ilmaga.
Tegime
peatuse ka Gulfossi kose juures, mis oli tõeliselt võimas ja
majesteetlik. Lisaks ilusale kosele jäävad sealt meelde meeletud
turistihordid ja jaapanlased, kes üritasid iga hinna eest nö
vastassuunas kõndida (kui tavaliselt hoitakse kitsastel radadel
paremale poole, siis nemad hoiavad vasakule).
Suurimaks
pettumuseks oli ainus tasuline vaatamisväärsus Kerid kraater, mis
oli põhimõtteliselt nagu 10 korda suurem Kaali meteoriidikraater,
aga üleni külmunud ja erilist silmailu ei pakkunud. Ilmselt suvel
oleks pilt hoopis teine olnud. Siit ka soovitus – võimalusel
külastage Islandit suvel-sügisel, kui värviline sammal ja sinised
veekogud pakuvad maagilist maavälist vaatemängu.
Viimaseks
peatuseks valisime seekord geotermaalala, kus oli palju
mädamunahaisulisi veelompe, mis olid umbes 80-100 kraadi. Sellist
haisu, mis seal oli, on raske sõnadesse panna.
Tagasiteel
üllatas Waze meid huvitava marsruudiga üle mägede, kus iga kurvi
taga olid ahhetama panevad vaated. Lisaks oli vahepeal tee peal nii
kõrge lumi, et isegi maasturi põhi käis vastu lund. Keeruline oli
ka vastutulijatest mööda saada, kuna keskmine rattajälg oli ühine
või olid üldse ainult ühed jäljed läbi paksu lume. Viimased
kilomeetrid üllatasid meid marsilaadse maastiku, pehme sambla ja
kevadise fiilinguga. Jah, ma saan aru, et kasutasin kaks korda samas lõigus sõna "üllatasid," kuid nii see tõepoolest oli - suu oli lahti ja autol aknad alla keritud ja kahelt poolt telefonid poole meetri kaugusele välja sirutatud, et tabada seda imelist maagiat fotole.
Kasutasime
autot ka sisseostude tegemiseks ja varusime uueks töönädalaks
toitu. Auto tagasi viidud ja kokkulepe sõlmitud, et järgmisel
nädalavahetusel lähme veel saart avastama. Leedukas oli väga tore
ja autodiil igati aus.
Liina&Märten
Kommentaarid
Postita kommentaar